Friday 1 July 2011

Pengalaman pertama bekerja....

Masuk minggu ni dh cukup 2 minggu aku bekerja di tempat menarik iaitu stesen minyak (best sngt la pulak)...walaupun hanya sebuah mini stesen,ianya cukup untuk aku menimba pelbagai ilmu dan pengalaman yang tidak boleh dijual beli....Nk tau apa pengalaman yang aku peroleh.....berikut adalah senarainya....hehe

1.Pertama kali aku merasa pengalaman di interview...memg x la seformal interview untuk pergi oversea, tapi dapat juga aku merasa pengalaman tersebut....sebelum ni memang ada panggilan untuk di interview bagi menjadi seorang cikgu (cikgu skola rendah je)....tapi dapat juga aku melepaskan diri dengan alasan dapat tawaran usim yang disayangi....:-p
   Masa ni juga la aku merasakan memang susahnya nk 'eye contact' ngan orang yang interview aku tu....yela kan..beliau pon seorang perempuan dan masih lagi single...huhu...kena la jaga pandangan kan (perlu ke nk wat cam tu mase ni)...hehe

2.Pertama kali aku mengenal erti penggunaan masa....mana taknya....keje stesen minyak nampak je senang..cuba try dlu kalau x caya....keje ni ada 2 shif...pagi atau petang..kalau pagi memang kene bangon awal la even cuti (x puas-puas lagi ke cuti, dah dekat 3 bulan kot)...start pukul 7 pagi sampai la pukul 3 petang...shif pagi ni agak panas sebab masa ni la sang suria membara-bara nk keluar kn....then satu lagi shif petang lak....dari pukul 3 petang sampai 11 malam...masa ni lak waktu mencabar sebab waktu tido tu...huhu..tapi demi stesen minyak yang disayangi, sanggup juga aku mengorbankan hobi yang biasa aku wat (kantoi sudaa)...

3.Pertama kali aku mengenal jenis minyak...biasa la kan...selama ni tau bayar kat kaunter then ckp nk isi berapa...x pernah lak amek tau pasal perbezaan minyak-minyak ni...huhu...kalau nk tau la...minyak ada 2 jenis...RON 95 dan RON 97....orang yang x ada ilmu pasal minyak mesti kata sama je dua-dua minyak ni...jwpannya sudah tentu SALAH!! Kalau sama x kan la harga jauh beza kot...baik letak je satu jenis minyak kat situ....senang cite..x payah pening-pening pikir nak mane 1 kn...haha..RON 97 harganya RM 2.80 seliter dan RON 95 harganya RM 1.90 seliter..ha...kira la sendiri berapa banyak beza tu...satu sen pon dh banyak beza tau kalau minyak ni..suma barang kan tengah naik skrg ni....berjimat la bro...diesel lak harganya RM 1.80...
Tapi yang mencabar nya keje kt stesen minyak ni bila ada je kereta yang bernombor pndaftaran asing....memang menguji pengetahuan la....diorg ni saja je nk tengok kita ni ada ilmu ke tak pasal minyak...mula la nk isi minyak yang subsidi....tunjuk la IC kononnya orang malaysia...tapi...supervisor yang amek aku keje tu dh pesan awal-awal...kalau nmpak kereta asing even dia orang malaysia jgn bagi isi RON 95..murah la katakn...sapa yang x nk....sampai ada satu tahap hampir-hampir nk bergaduh je ngan 'pelanggan yang berhemah' ni sebab nk pertahankan ilmu yang ada ni....cara penyelasaiannya senang je....tanya supervisor...lepas tu terus senyap...huhu

4.Pertama kali speaking ngan orang putih atau mat saleh....hehe...memang menguji vocab dan grammar la (x de ar btol sngt pon)...mane x nya...datang-datang je terus speaking..ape lagi...kita tunjuk la kita pon ley speaking walaupon orang kampung ditambah lagi dengan loghat jawa...adoyai...masa mula-mula dengar dia ckp faham lagi...bila kita balas balik je ape yang dia cakap...tros macam air dia ckp...satu pon x faham...huhu...tp nk cover cool kan...wat-wat faham je la....hehe

5.Pertama kali depan mata jumpa Sultan Johor...ish3...baru 2 hari aku keje dh dpt jumpa sultan tu (nada bangga)....mana x nya...sultan johor ni rajin bertemu rakyat...tiap-tiap tahun wat kembara mahkota....apa lagi...kebetulan plak stesen minyak tmpat aku keje tu laluan baginda...memang secara live la aku tengok moto-moto yang biasa orang bwk nak g racing tu....ntah berapa sisi pon x tau la...300 kot...masuk lak ramai-ramai....bodyguard jgn ckp la...dekat 20 orang iring...daripada sunyi  sepi stesen minyak tu terus meriah mcm pasar siang lak....nasib x de masuk tv je..kalau x dh femes aku mase tu....hehe..

6.Pertama kali aku menjadi begitu rajin....mana x nya...sume kereta yang datang aku ditugaskan untuk mengelap cermin...huhu..mula-mula rasa gak penatnya..lama-lama jadi seronok lak sebab ada je budak-budak yang comel dalam kereta tu gembira bila tengok aku lap cermin... ada gak sifat sukakan budak aku ni (x pernah tau kot)....

7.Pertama kali aku dapat rasa duit hasil titik peluh aku sendiri....kalau x sebelum ni ada je 'bank' yang membekalkan duit...tapi memang best la bila dpt gaji masa keje ni..hilang sume penat-penat tu....walaupun gaji nya x la sebesar mana...aku tetap syukur dengan rezeki halal yang aku dapt dengan cara yang halal....bukn mcm sebelum ni...aku dapat offer keje kat 7 eleven..gaji memang best...RM 650 basic then tmbh elaun dlm RM 800 sebuln...pergh..tapi pikir ade jual arak dalam 7 eleven tu..aku terpaksa membatalkan niat tersebut...biarlah darah daging aku mengalir dari sumber yang halal daripada dapat gaji tinggi-tinggi tapi dicemari dengan sumber yang haram....

Begitulah kisah pengalaman aku bekerja....memang seronok dapat menimba pengalaman dan pengetahuan ni....bak kata orang...jauh perjalanan luas pemandangan....sekurang-kurangnya kita dapat la mengisi masa lapang yang terbuang je kt rumah tu...x de la keje hanya menghabiskan beras kt rumah je kn....ok...enough for this...ada cite lagi nnt kita sambung ye....daa~

1 comment:

  1. Pertama kali depan mata jumpa Sultan Johor...ish3...baru 2 hari aku keje dh dpt jumpa sultan tu (nada bangga)....

    haha...

    ReplyDelete