Wednesday 13 July 2011

Marilah kita menghidupkan sunah Rasul yang jarang di amalkan di akhir zaman ni...

Assalamualaikum...
Post kali ini mengenai antara ibadah sunat yang amat disarankan oleh Rasulullah...iaitu SOLAT DHUHA...rasanya memg x ramai yang mengamalkan solat ini sebab jangka waktu yang biasanya kita gunakan untuk tidur atau bekerja...yela kan..pagi-pagi...tapi percayalah...solat ini mampu membawa fadhilat yang Allah sendiri mengetahuiNYA...


Daripada Buraidah katanya telah bersabda Rasullah s.a.w. yang bermaksud :
" Pada diri manusia ada 360 ruas tulang, dituntut ke atasnya untuk memberi sedekah kepada setiap satu daripada ruas-ruas tersebut.

Para sahabat bertanya, 'Siapakah yang terdaya melakukan ya Rasulullah ? ' Lalu beliau bersabda, ' Boleh juga dilakukan dengan menanam kahak di lantai masjid atau menghilangkan halangan di jalan, kalau tetap tidak dapat dilakukan makan dengan melakukan dua rakaat solat Dhuha boleh cukup baginya."
 ( Riwayat Ahmad dan Abu Daud dan dengan lafaz lain oleh muslim )

Waktunya
Dari setelah matahari meninggi sejengkal , lebih kurang jam 8.00 pagi hinggalah sebelum matahari menegak, iaitu tengahhari. Tidak boleh dilakukan sebelum dan sesudah batas waktu tersebut.


Rakaatnya
Dari paling sedikit dua rakaan dan mengikut riwayat yang sah paling banyak 12 rakaat. Tidak boleh dilakukan kurang daripada dua rakaat.


Tatacaranya
Setelah pasti masuknya waktu Dhuha, maka lakukanlah dalam keadaan berwuduk . Dilakukan dua rakaat dan ditutup dengan salam atau boleh juga dilakukan dengan empat rakaat satu kali salam.
Setelah pasti masuknya waktu Dhuha, maka lakukanlah dalam keadaan berwuduk . Dilakukan dua rakaat dan ditutup dengan salam atau boleh juga dilakukan dengan empat rakaat satu kali salam.



Jadi kawan-kawan, sementara kita masih mampu melakukan ibadah...buatlah...ingatlah akan tiba hari muda sebelum hari tua dan masa senang sebelum sibuk..wassalam

No comments:

Post a Comment