Saturday 2 July 2011

Ada hikmah nya setiap perkara yang berlaku...

Mengapa kali ini tajuk yg ditulis mcm sudah biasa kita dengar???
Jwpnnya sbb aku sndiri pernah mengalami pengalaman yang tidak disangka-sangka berlaku dalam hidup aku...perkara ini tidak lah terlalu lama berlalu..lebih kurang setahun yang lalu...nk tau apa kisah nya...jom kita kembali ke zaman 2010...zess!!!!

Tiba masanya untuk aku membuat pilihan dalam hidup...pilihan untuk memilih universiti dan kos apa yang ingin aku sambung....macam biasa lah...result aku dalam SPM baru-baru ni x de lah sehebat Nik Nur Madihah yang dapat 20 A tu...tp alhamdulillah la lebih baik dari exam-exam aku kt skola yang slalu je dpt mrkh merah (phm-phm je la ek)...aku pon mula la bingung apa yang serasi ngan result aku dan minat aku nk blaja....kalau ikut minat aku memang nk je aku isi kos syariah sebab aku ni suka jd peguam syarie'...tp rupa-rupanya itu hanya pendapat aku seorg....parents aku x la berapa setuju ngan minat aku tu sebab mereka lebih tau tntang asam garam dalam kehidupan ni...ish...mula la bercampur baur perasaan ni..antara minat sendiri atau pon kehendak parents....mase tu la baru aku teringat untuk mengadu pada yang lebih layak iaitu Allah...aku pon buat la solat istikharah sehinggalah......tup! Aku dapat satu mimpi malam tu...memang betul-betul melegakan perasaan yang memang dh mcm rojak ni....Islam itu indah...suma bende meliputi Islam....sampai nk wat pilihan pon Islam tetap bagi garis panduan nya...sesape yang x cinta agama Allah ni memang rugi la dunia akhirat....huhu...mcm ustz la plak...smbung-smbung....lpas dh dapat petunjuk tu..aku terus menceritakan pada parents dan mereka senang hati ngan cerita aku tu...mknenye...SETUJU la kn....ok..selesai masalah aku...ape lagi...bukak la UPU dan isi...tet...tet...tet...tet...tet....SELESAI!! Sekarang ni masa untuk tunggu resultnye...memang msalah bab-bab menunggu ni...paling la aku x suka....tp sabar itu kn sebahagian daripada iman kn...:-)

Tak lama lepas tu...aku dpt mesej.....UPU dh keluar!!! Arghh...ni yang x suka bila adrenalin dh mula keluar...berdebar-debar lak ai...masa tu plak aku ngan family ada aktiviti kt luar..memang terus x tenang aku..last-last ajak je diorg balik....hehe..macam-macam family aku teka aku dapat offer mane....adoyai...lagi bertambah cuak aku...tiba je rumah...on komputer...terus bukak UPU...tggu loading plak lame....memang penantian ni satu penyeksaan la kn...huhu....skali....nama aku pon tertera kt skrin komputer...jeng3...alhamdulillah aku dpt USIM dlm kos TAMHIDI SAINS DAN TEKNOLOGI....apakah??? mana x nya...aku pon x tau apa-apa pasal offer aku dapat ni...sebenarnya kos ni aku isi last minit sebelum UPU tutup...tgk mcm sedap je nama kn..isi je la...aku harapkan yang 4 teratas dan ini pilihan kelima aku...mase tu la memang menguji keimanan aku adakah ini yang ditetapkan Allah?? Memang serba salah gak sebab family aku sume congratz kt aku...huhu...dh la minat aku ditolak family..memang x isi langsong dlm UPU....skrg ni bila apa yang aku harapkan plak laen yang aku dapat..huhu...x pe la...memang ada aturan yang terbaik di sebalik sume ni...aku redha je la....

Masa nk daftar USIM makin dekat,,adoyai..hati masih lagi berbelah bagi ni nk pegi ke x nk....then...aku diuji plak bila aku dpt twrn maktab dan matrik....mana satu lak ni....jadi cikgu lg la x minat....huhu..last-last pilih je la USIM (mcm terpaksa lak).....bila masuk je USIM rupa-rupanya aku rasa lebih tenang dan mula merancang masa depan untuk pilih kos for degree..awal kn??? hehe...biasa la..berangan je lebih....aku dh target untuk amek biotech sebab macam gempak je kos tu kan....x sabar-sabar ni nk start study (mula la merapu)...tiba-tiba....satu announcement dibuat semasa minggu taaruf....SESIAPA NAMA YANG DITAMPALKN DI PINTU DEWAN DKP 3 SERAMAI 73 ORANG,SILA DATANG KE DKP 3 PADA PUKUL 3 NI....aku pon dengar x dengar je announcement tu sebab apa la sangat...bukan aku ada kaitan pon..yuran dah bayar...suma syarat dh ikot...ah..x de nye nama aku...huhu...abes je program taaruf tu ada la plak dak-dak ni ajak tgok nama kt pintu tu..adoyai...pergi je la ikot kan....teman je...bila tiba je kt pintu tu...aku terkejut bila aku semak-semak nama aku ada lak terselit...aik...ape masalah aku dh wat ni..huhu...ni yang timbul lagi perasaan cuak ni..memang bley kene sakit jantung mcm ni....penat jantung aku pam darah...:P

Tiba je kt DKP 3 tu...ada la seorang perempuan yang dikenali sebagai pengarah tamhidi...owh...dia rupanya...duduk je la dulu..kot-kot memang dia tersalah masukkan nama kn...aku bley ar kuar...dia pon mula la ckp....SEBENARNYA SAYA PANGGIL AWK SEMUA NI SEBAB SAYA NAK TAWARKAN SATU TAWARAN ISTIMEWA....KITA CUMA ADA 12 ORANG JE BUDAK TAMHIDI MEDIC SEKARANG...MEMANG DI LUAR DUGAAN SEBAB YANG MENERIMA MASUK RAMAI....TP YANG DAFTAR NYE SIKIT...SO SEKARANG SAYA NK BUKA TAWARAN NI KEPADA AWK SEMUA YANG MERUPAKAN TAMHIDI SAINS DAN TEKNOLOGI YANG ADA DALAM DEWAN NI..KAMI PIHAK TAMHIDI DAH BUAT KIRAAN MERIT SPM AWK DAN AWK MEMANG DIKIRA LAYAK LA UNTUK DITAWARKAN KOS NI..JADI LEPAS NI SESIAPA YANG SETUJU UNTUK TUKAR KOS...SILA TURUN TANDATANGAN...erkkk...apakah??? adakah ini juga satu ujian untuk aku...huhu..perlu lagi berfikir nk wat pilihan...adoyai...tapi disebabkan ini adalah harapan family...aku terima dengan penuh syukur...memang perkara ni di luar jangkaan...asalnya dulu memg x nk msuk USIM sebab dapat kos yang aku main letak je...sekarang ni aku dapat kos yang memang aku harapkan ketika result UPU dikeluarkan dlu..Alhamdulillah...thanks Allah...saat tu la aku mula percaya yang setiap berlaku tu ada hikmah yag kita x kan tau..Allah Maha Mengetahui apa yang Dia rancangkan untuk kita....sekian...tamat~

P/S: Semua kos aku mintk kt UPU kos sains....even aku x minat sains tapi aku ikutkn gak atas nasihat family...ingtlah...restu ibu bapa tu penting dalam kehidupan.... apa yang kita buat tu walaupun kita x suka,tapi bila dpt restu ibu bapa...memang akan berkat....insya-Allah...ingatlah bahawa KEREDHAAN ALLAH TERLETAK KEPADA KEREDHAAN IBU BAPA...:-)

3 comments:

  1. salam.
    alhamdulillah, moga dapat terus bersabar atas dugaan-Nya.
    p/s: mmg tu ke ape yang pengarah tamhidi ckp? ;)

    ReplyDelete
  2. wasalam...
    sush rupanya nk ada sifat redha dalam diri ni...
    x rasenye...ada la olahan ayat...mana la ingt..hehe

    ReplyDelete
  3. x sangka faris minat amek syariah..tapi memang ade bakat pun..

    ReplyDelete