Wednesday 29 June 2011

Menerima kebenaran walaupun pahit

Tanggal 28 jun 2011,10.30 pagi: Aku tersentak dgn post yg dipost oleh seorg hamba Allah tntg result tamhidi yg telah muncul buat sekian kalinya setelah bosan menunggu..serta merta adrenalin yg telah lama tersimpan dirembes keluar dgn derasnya..jari jemari pantas menekan kekunci untk memasukkn ID dan password yg diminta....beberapa saat yang dinantikan cukup lama sehingga rasa jantung bagaikan hendak tercabut daripada nerve-nerve yg menyokongnya..sehinggalah..........


   KEPUTUSAN PEPERIKSAAN TAMHIDI SEMESTER 2

PNGS:.........
PNGK.........


 Ya Allah...adakah ini suatu kenyataan yang aku bukannya sedang bermimpi??? Adakah apa yang aku lihat ini adalah suatu kebenaran yang aku nanti-nantikan selama ini?? Segala perasaan bercampur baur tatkala melihat keputusan yang aku duga dengan pelbagai jawapan sepanjang penantian berada di depan mata....Aku telah GAGAL dlm misi untuk meneruskan perjuangan dalam bidang yang amat diharapkan oleh kedua ibu bapaku...Pointer yang tersurat menunjukkan segala impian yang diharapkan termakbul terkubur serta merta...Aku hanya mampu melihat dan terus melihat mengharapkan keajaiban berlaku...tetapi....aku kecewa bercampur sedih kerana aku terbayang aku bakal meninggalkan rakan-rakanku selama perjuanganku setahun di tamhidi....segala kenangan terungkap kembali.....namun aku sebenarnya telah redha dengan segala kemungkinan yang bakal aku hadapi kerana percaya bahwa setiap yang berlaku itu terdapat hikmah di sebaliknya...hanya Dia saja yg Maha Mengetahui......dan ak diperkuatkn lg dengan ayat quran yang menyatakan "Barangkali apa yang kamu suka itu tidak baik bagimu dan barangkali apa yang kamu benci itu sebenarnya adlah baik bagimu"...Alhamdulillah...aku pasrah dengan segala ketentuanNYA yang telah dirancang dengan hebat sekali....siapa tau masa depan ku lebih cerah di tempat yang tidak aku duga berbanding tempat yang selalu dipuja-puja yang menjadi tempat berkumpulnya rakan-rakanku yang cemerlang di tamhidi...

2 comments:

  1. takpe faris
    mungkin bidang yang kau inginkn tu bukan bidang yg sesuai untuk kau.
    mana tahu dgn bidang lain yg kau ceburi, masa depan kau lebih cerah.
    betol kata2 Allah di ats .."Barangkali apa yang kamu suka itu tidak baik bagimu dan barangkali apa yang kamu benci itu sebenarnya adlah baik bagimu"

    semoga tabah dan sabar dalam mengaharungi cabaran dan dugaan dlm hidup ini.
    Allah menguji kita berdasarkn kemampuan kita..
    aku yakin kau dapat mengharunginya dengan jayanya

    =)

    ReplyDelete
  2. huhu..ni yg mls nk promote blog...kantoi sudah..anyway...thanks la bg semangat...still frust beb sebab aku trpaksa berpisah ngan kwn2 aku...sapa yg x sedih kn...insyaAllah aku dh ada misi baru untuk diselesaikn..:-)

    ReplyDelete